Tjenester
Kommunene som henvender seg til BYLIVsenteret skal få faglige råd og bistand i sine prosesser, enten fra ansatte i NAL eller eksterne fagrådgivere tilknyttet senteret. De første timene vil alltid være gratis. Etter dette avtales eventuell videre bistand og omfanget av denne. Senteret skal kunne gi råd og bistand i alle faser, fra planlegging til gjennomføring og drift.
Eksempler på hva vi kan bistå med:
• Foredrag, kurs, verksteder og opplæring.
• Utvikling av visjoner og gjennomføringsstrategier gjennom parallelloppdrag,
konkurranser, verksteder og lignende.
• Gjennomføre arkitektkonkurranser.
• Gi råd om hvordan man kan styre kommunale investeringer mot sentrum.
• Etablere kontakt mellom kommuner og relevante fagfolk.
• Bevisstgjøre kommunen om hvilke roller de kan ta i byutvikling.
• Gi råd om samordning og samlokalisering av kommunale institusjoner og arbeidsplasser
i sentrum.
• Drøfte samspill mellom kommune og utbygger.
• God og effektiv medvirkning fra befolkning, frivillighet og næringsliv,
som skaper folkelig engasjement og ivaretar ildsjeler.
• Gi råd om bruk av temporære tiltak.